Una delegació de la Fundació Barcelona Capital Nàutica, encapçalada pel director general, Laureà Fanega Macías, i pel director del Centre Col·laboratiu de la Dècada de l’Oceà de les Nacions Unides en Economia Oceànica Sostenible de Barcelona, Raffaele Mancini, ha estat convidada el passat mes de maig a Tòquio per l’Intergovernmental Oceanographic Commission de la UNESCO per participar en una agenda institucional i internacional centrada en la governança dels oceans i el desenvolupament de l’economia blava sostenible.
La visita s’emmarca en el compromís de la Fundació per reforçar el paper de Barcelona com a ciutat referent en l’àmbit marítim i oceànic, i per contribuir als grans debats internacionals sobre sostenibilitat, resiliència climàtica i ús responsable dels recursos marins.
Noves oportunitats de col·laboració internacional
L’agenda va començar amb reunions amb el Govern Metropolità de Tòquio i amb l’Ambaixada d’Espanya al Japó, amb l’objectiu de reforçar vincles institucionals i explorar noves oportunitats de col·laboració en l’àmbit marítim, portuari i oceànic. En aquestes trobades, la delegació va comptar també amb el suport i la col·laboració de la delegada del Govern de la Generalitat de Catalunya al Japó.
Posteriorment, l’equip de la Fundació va participar a l’Island States Ocean Summit, una cita internacional celebrada a Tòquio que va reunir governs, organismes multilaterals, institucions financeres, centres de recerca, entitats especialitzades i representants de la societat civil per impulsar solucions compartides davant els principals reptes de la sostenibilitat oceànica.
La gestió dels espais marins, al centre
La cimera va posar el focus en la situació dels estats insulars, especialment vulnerables als impactes del canvi climàtic, la pèrdua de biodiversitat, la contaminació marina i la pressió creixent sobre els espais i recursos oceànics. En aquest context, els debats van destacar la importància de la Planificació i Gestió Oceànica Sostenible com a marc estratègic per avançar cap a una gestió integrada, equitativa i resilient dels espais marins sota jurisdicció nacional.
Entre els principals missatges de la cimera, es va subratllar la necessitat d’alinear polítiques sectorials, reforçar la cooperació entre governs i institucions, millorar l’accés a dades oceàniques de qualitat, mobilitzar finançament estable i incorporar el coneixement científic, local i indígena en els processos de presa de decisions. També es va posar èmfasi en la importància de garantir una participació àmplia de comunitats costaneres, joves, dones, comunitats pesqueres i societat civil en totes les fases de la governança oceànica.
L’agenda es va completar amb la participació en un taller de treball organitzat per l’Ocean Policy Research Institute de la Sasakawa Peace Foundation i la Comissió Oceanogràfica Intergovernamental de la UNESCO. La sessió va estar dedicada a definir accions concretes per avançar en la planificació i gestió sostenible dels oceans, amb una atenció especial a les necessitats dels estats insulars i costaners.
Connectar Barcelona amb les iniciatives globals
La trobada va permetre compartir experiències, generar noves aliances i contribuir al disseny d’una futura plataforma internacional de suport a la Planificació i Gestió Oceànica Sostenible. Aquesta plataforma aspira a facilitar assistència tècnica, coneixement, dades, capacitats i mecanismes de cooperació per ajudar els països a transformar els compromisos polítics en fulls de ruta concrets i aplicables.
Amb aquesta participació a Tòquio, la Fundació Barcelona Capital Nàutica i el Centre Col·laboratiu en Economia Oceànica Sostenible reforcen la seva projecció internacional i el seu compromís amb la Dècada de l’Oceà de les Nacions Unides, contribuint a connectar Barcelona amb les principals iniciatives globals orientades a una economia oceànica sostenible, resilient i justa.







